De gemeente zette in de afgelopen vijf jaar doordeweeks twee boa’s in. Het gaat daarbij om één eigen ambtenaar (36 uur) en één extern ingehuurde kracht (32 uur). ’s Avonds en in het weekend wordt flexibel capaciteit ingehuurd. Het totale boa-budget is 180.000 euro.
Parkeerbonnen
De vier fracties constateren dat de boa’s nu vooral worden ingezet voor de controle en handhaving van regels in de APV (waaronder evenementen), drank- en horecawet, afvalstoffenverordening en wegenverkeerswet. ,,Inwoners hebben het gevoel dat de boa’s er slechts zijn voor het uitschrijven van parkeerbonnen’’, aldus Michèl de Jong (EV).
Door bezuinigingen en administratieve rompslomp is er minder ’blauw’ op straat, wat de onveiligheidsgevoelens bij burgers vergroot. ,,Inwoners zouden bij overlastsituaties niet alleen de politie, maar ook de handhavers moeten kunnen bellen of appen op een speciaal 06-nummer.’’
Problemen
Vandaar een motie met als strekking de boa’s ook in te zetten op problemen als zwerfvuil, vernieling, vandalisme en hondenpoep. Tegelijk kunnen zij dan andere ergernissen, zoals achterstallig onderhoud en overdadige onkruidgroei, signaleren en melden bij de verantwoordelijke afdelingen binnen de gemeente.
Politie
Burgemeester Eduard van Zuijlen vond het signaal ’sympathiek’, maar de motie ging hem op dit moment te ver. Hij wees er op dat bepaalde bevoegdheden - zoals de opsporing - wettelijk zijn voorbehouden aan de politie. Ook zijn er verschillen tussen boa’s (die wel mogen bekeuren) en toezichthouders, die in Enkhuizen vaak in koppeltjes werken. Boa’s meer bevoegdheden geven kan wel, maar dat vraagt extra opleiding en dus geld. Hetzelfde geldt voor uitbreiding van de capaciteit.
Uiteindelijk ging de motie van tafel, na een harde toezegging van Van Zuijlen dat hij de mogelijkheden op korte termijn gaat inventariseren.